Nykyinen poikkeustilanne on mullistanut koulujen arjen. Se testaa samalla myös opetussuunnitelman kantavuutta opettajien työn tukena nyt kun koulut kehittävät nopeassa tahdissa ratkaisuja paitsi oppisisältöjen opettamiseen myös oppilaiden hyvinvoinnin ja kuulumisen kokemuksen tukemiseen. Näyttää siltä, että opettajat ja muu koulujen henkilökunta ovat ottaneet tilanteen hienosti haltuun. Ryhmämme seuraa aktiivisesti koulujen lukukauden etenemistä ja toivoo jaksamista kaikille opetus- ja kasvatustyötä tekeville!

Kolmeen yliopistoon sijoittunut tutkimusryhmämme on toiminut paljon etänä jo ennen poikkeusaikoja, mutta meilläkin on tässä tilanteessa paljon uutta opittavaa ja uusien käytäntöjen omaksumista. Tutkimustyömme kannalta onnekkaasti saimme usean vuoden aineistonkeruu-urakan päätökseen alkuvuodesta, juuri ennen koronaepidemian leviämistä Suomeen. Koululla on väliä -hanke on ollut ryhmämme suurin ponnistus, jossa seurasimme perusopetuksen opetussuunnitelman uudistusta opetushallituksesta kuntien kautta aina kouluille asti. Kymmenet haastattelut ja tuhannet lomakkeet ovat pitäneet kasvavan ryhmän tutkijoita kiireisinä vuodesta 2013 asti. Matkan varrella olemme muun muassa tutustuneet merkitysneuvotteluihin valtion ja kunnan tasolla, rakentaneet teoriaa koherenssista, kiinnittäneet huomiota opettajien jaksamiseen muutoksessa sekä oppilaiden kokemuksiin oppimisesta. Hanke päättyi virallisesti viime vuonna, ja paljon on ehditty julkaista – vilkaise lista tämän tekstin lopusta. Toki paljon on edelleen työn alla! Uusia julkaisuja päivitetään jatkuvasti tänne nettisivuillemme “Publications” -välilehdelle.

Lukemisen lisäksi KOV-hankkeen tuloksista pääsee myös kuulemaan tulevina viikkoina, kun ryhmämme väitöskirjatutkijat Jenni Sullanmaa ja Lotta Tikkanen Helsingin yliopistosta ovat saamassa vuosien työn päätökseen ja edessä on enää se viimeinen koitos! Tässä poikkeuksellisessa tilanteessa tarvitaan toki myös poikkeuksellisia keinoja, sillä vaikka kuinka haluaisimme päästä kuuntelemaan väittelyä livenä paikan päälle, nyt ei ole sopiva hetki kokoontua, ja sitä paitsi suurin osa meistä jäisi Uudenmaan rajalle. Toisaalta nyt ei tarvitse välittää pukukoodeista, väitöstä voi seurata vaikka pyjamassa kotisohvalla! Tervetuloa siis seuraamaan kahta huhtikuista etäväitöstilaisuutta! Tarjolla on sekä suomen- että englanninkielistä keskustelua, ja teemoina käsitellään koherenssin kysymyksiä ja hyvinvointia uudistusprosessissa. Kahvit joutuu valitettavasti tällä kertaa keittämään itse.

Koko OPPI-ryhmä toivottaa voimia poikkeustilanteessa toimimiseen ja aurinkoista pääsiäistä!

 

Väitöstilaisuudet:

Linkkien kautta löydät lisää tietoa väitöksistä ja Live Stream -linkit väitöstilaisuuksiin.

  • 15.4.2020 klo 12, Jenni Sullanmaa, Coherence making in large-scale curriculum reform:

https://helsinginyliopisto.etapahtuma.fi/Kalenteri/Suomi?id=58162#.Xo8TeUFS_IU

  • 24.4.2020 klo 12.15, Lotta Tikkanen, Yhteisöllistä oppimista ja jaksamista tukevan koulun kehittämisen anatomia

https://helsinginyliopisto.etapahtuma.fi/Kalenteri/Suomi?id=58177#.Xo8T6UFS_IU

 

Koululla on väliä -hankkeen aineistosta tehdyt julkaisut:

  • Pyhältö, K. Pietarinen, J., Haverinen, K., Tikkanen, L. & Soini, T. (in press). Teacher burnout profiles and proactive strategies. European Journal of Psychology of Education.
  • Palomäki, A., Soini, T., Pietarinen, J. & Pyhältö, K. (in press). Reaching for a new culture of learning in schools – District-level work on the curriculum reform in Finland. European Journal of Curriculum Studies.
  • Tikkanen, L., Pyhältö, K., Pietarinen, J. & Soini, T. (2019). Lessons learnt from a large-scale curriculum reform: The strategies to enhance development work and reduce reform-related stress. Journal of Educational Change. DOI: 10.1007/s10833-019-09363-1.
  • Sullanmaa, J., Pyhältö, K., Soini, T. & Pietarinen, J. (2019). Trajectories of teachers’ perceived curriculum coherence  in the context of Finnish core curriculum reform. Curriculum and Teaching, 34(1), 27-49(23).
  • Sullanmaa, J., Pyhältö, K., Pietarinen, J. & Soini, T. (2019). Differences in state- and district-level stakeholders’ perceptions of curriculum coherence and school impact in national curriculum reform. Journal of Educational Administration, 57(3), 210-226. DOI: 10.1108/JEA-08-2018-0153
  • Sullanmaa, J., Pyhältö, K., Pietarinen, J. & Soini, T. (2019). Curriculum coherence as perceived by district-level stageholders in large-scale national Curriculum reform in Finland. The Curriculum Journal.  DOI: 10.1080/09585176.2019.1607512
  • Kivioja, A., Soini, T., Pietarinen, J. & Pyhältö, K. (2018). Mikä on keskeistä hyvässä opetussuunnitelmaprosessissa? Kasvatus, 49(4).
  • Pyhältö, K., Pietarinen, J. & Soini, T. (2018). Dynamic and shared sense-making in large-scale curriculum reform in school districts. The Curriculum Journal, 29(2).  DOI:10.1080/09585176.2018.1447306
  • Soini, T., Pietarinen, J. & Pyhältö, K. (2017). Shared sense making strategies in curriculum reform: District level perspective.  Improving Schools. DOI: 10.1177/1365480217744290
  • Pietarinen, J. Pyhältö, K. & Soini, T. (2017).  Shared sense-making in curriculum reform – orchestrating the local curriculum work. Scandinavian Journal of Educational Research. DOI: 10.1080/00313831.2017.1402367.
  • Tikkanen, L., Pyhältö, T., Soini, T. & Pietarinen, J. (2017). Primary determinants of a large-scale curriculum reform – National board administrators’ perspectives, Journal of Educational Administration, 55(6), 702-716, DOI: 10.1108/JEA-10-2016-0119.
  • Soini, T., Kinossalo, M., Pietarinen, J. & Pyhältö, K. (2017). Osallistamista oppimassa. Kohti yhtenäistä ja ymmärrettävää perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Teoksessa Kehittämisen palat, yhteisöjen salat – Näkökulmia koulutukseen ja kasvatukseen. V. Korhonen, J. Annala & P. Kulju (toim.). Tampere University Press, 35-57.
  • Pietarinen, J., Pyhältö, K. & Soini, T. (2016). Large-scale curriculum reform in Finland – exploring the interrelation between implementation strategy, the function of the reform, and curriculum coherence. The Curriculum Journal, 28, 22-40. DOI:10.1080/09585176.2016.1179205
  • Salonen-Hakomäki, SM., Soini, T., Pietarinen, J. & Pyhältö, K. (2016).   The way ahead for Finnish comprehensive school? Examining state-level school administrators’ theory of change. Journal of Curriculum Studies. 10.1080/00220272.2016.1143530