Koulun kehittämisen taskukirja

OPPI-tutkimusryhmä julkaisi e-kirjan Koulun kehittämisen taskukirja. Kirja kokoaa käytännölliseen ja helposti lähestyttävään muotoon koulututkimuksen keskeisiä tuloksia sekä tarjoaa selkeän ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan koulun tavoitteelliseen kehittämiseen.

SchoolWell-konsortiomme sai Suomen Akatemian STN-rahoituksen

Hurraa! SchoolWell-konsortiomme sai Suomen Akatemian STN-rahoituksen lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tutkimiseen koulussa. Hienoa päästä tekemään yhdessä!

Monitieteiseen SchoolWell-konsortioon kuuluu nuorisopsykiatrian, liikunta- ja terveystieteen, oppimisen ja opetuksen tutkimuksen, ja sosiaaliepidemiologian tutkijoita. Vastuullisia tutkijoita ovat konsortiota johtavan Kirsi Pyhällön (HY) lisäksi Tiina Soini-Ikonen (TAU), Tommi Tolmunen (UEF), Janne Pietarinen (UEF), Timo Jaakkola (JYU), Tuija Tammelin (JAMK), Marko Kantomaa (OY) ja Mika Niemelä (OY).

Tästä pääset lukemaan konsortiomme johtajan Kirsi Pyhällön haastattelun aiheesta

Tästä pääset lukemaan hankkeen julkisen yhteenvedon

 

Osallisuutta tukeva kasvuympäristö rakennetaan yhdessä – Tampereen kaupunkiseudun lasten ja nuorten osallisuuden arviointi valmistui

Tutkimusryhmämme oli mukana toteuttamassa Tampereen kaupunkiseudun lasten ja nuorten osallisuuden arviointia.

Arviointitutkimus selvitti lasten ja nuorten osallisuuden kokemuksia varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen arjessa Tampereen kaupunkiseudulla. Tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat osallisuuden vahvasti osana työtään, mutta sen toteuttaminen riippuu yksilöstä. Peruskouluissa todellisuus on kaksijakoinen: osallisuuden haasteiden lisäksi löytyy paljon potentiaalia.

Lue lisää hankkeesta tehdystä uutisesta täältä: Osallisuutta tukeva kasvuympäristö rakennetaan yhdessä – Tampereen kaupunkiseudun lasten ja nuorten osallisuuden arviointi valmistui

Lisätiedot

Tiina Soini-Ikonen
Tutkimusjohtaja, Tampereen yliopisto
040 190 1753
tiina.soini-ikonen@tuni.fi

Katariina Ratia
Palvelupäällikkö, Tampereen seudun Osake
044 431 4213
katariina.ratia@lempaala.fi

How to buffer teacher burnout? Lessons learned from Finnish in- and pre-service teachers

One of our research group leaders, Kirsi Pyhältö, presented a keynote in the Sino-Finnish Education Forum 2022 Seminar on School Burnout (Online) 27.5.2022.

Teacher burnout has become a global epidemic, Finland included. Depending on the country of origin and grade taught, between 5 and 29 percent of teachers, have suggested they had suffered from burnout at some stage of their teaching career. Burnout has serious consequences both for the individual teacher, such as depression, insomnia, and health issues, and for the school community, including early retirement, career turnover, and reduced teaching quality. Accordingly, it is no surprise that finding means to prevent teacher burnout has become one of the top priories of school administrators in many countries.

In her presentation, Kirsi summarized the core findings of studies on Finnish in- and pre-service teacher burnout and means to prevent it, we have conducted over past ten years, in order to identify and reflect potential means to buffer teacher burnout.

She summarized the findings into five key lessons:

  1. Pedagogical wellbeing
  2. Teacher occupational wellbeing is highly socially embedded
  3. Pro-active strategy use can buffer in- and pre-service teacher burnout symptoms
  4. Teacher learning can reduce risk for developing burnout
  5. Teacher burnout may cross-over within classroom and in the professional community

Click here for the materials of the presentation and the references to the studies!

Opettajan työuupumus sidoksissa alanvaihtoon – kielteiset vaikutukset heijastuvat koko kouluun

Ryhmämme väitöskirjatutkija Katariina Räsänen oli haastateltavana juuri julkaistusta artikkelistaan liittyen opettajan työuupumukseen ja alanvaihtoon.

https://www.uef.fi/fi/artikkeli/opettajan-tyouupumus-sidoksissa-alanvaihtoon-kielteiset-vaikutukset-heijastuvat-koko-kouluun 

Tutkimusartikkeli:
Räsänen, K., Pietarinen, J., Soini, T., Väisänen, P., & Pyhältö, P. (2022): Experienced risk of burnout among teachers with persistent turnover intentions. Teacher Development.
DOI: 10.1080/13664530.2022.2055629

https://doi.org/10.1080/13664530.2022.2055629

Ryhmämme väitöskirjatutkija Pihla Rautanen keskustelemassa väitöskirjan ohjauksesta podcastissa

Yksi ryhmämme väitöskirjatutkijoista, Pihla Rautanen, keskusteli väitöskirjan ohjauksen kehittämisestä “Opiskelijoiden ohjaus yliopistossa” podcastissa Pirjo Nikanderin ja Eric Carverin kanssa keväällä. Ohjauksen ytimessä vuorovaikutus ja yhteisöllisyys sekä itsenäisen ajattelun tukeminen.